Miten Tampereen uusi Unity-3D-kaupunkimalli voisi tukea liiketoimintaasi?

Tampereen kaupunki jakaa pian Unity-3D-kaupunkimallin avoimena datana ja haluaa kehittää sitä sekä muita aineistojaan yrityksille sopiviksi. Mihin suuntaan kaupungin kannattaisi kehittää aineistojaan ja niiden jakelua, jotta yritykset voisivat niitä hyödyntää? Entä mitä kaikkea esimerkiksi kaupunkimalliin pohjautuva lisätty todellisuus (AR), virtuaalitodellisuus (VR) tai sekoitettu todellisuus (XR) mahdollistavat nyt ja tulevaisuudessa?

Tampereen kaupunki toivottaa yritykset ja muut kiinnostuneet tervetulleiksi näitä aiheita käsittelevään seminaariin Tampereelle.

Aika ja paikka: 12.6. klo 8.30–12.30, Galleria Nottbeck, Satakunnankatu 18

Ilmoittautuminen: 5.6. mennessä täältä. Tilarajoituksen vuoksi seminaariin mahtuu max. 50 henkilöä. Paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä.

--

ALUSTAVA OHJELMA

8.30 - 9.00 Ilmoittautuminen sekä kahvia, teetä ja hedelmiä tarjolla - mahdollisuus tutustua aineistoihin

9.00 - 9.15 Ohjelmajohtaja Tero Blomqvist, Tampereen kaupunki, Smart Tampere
Tampereen kaupungin aiemmat kokemukset ja tahtotila uuden teknologian hyödyntämiseen
Millaisia kokemuksia kaupungilla on jo esimerkiksi virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja vuorovaikutuspelien käytöstä? Mihin suuntaan asiaa halutaan viedä?

9.15 - 9.35 Kari Peltola, Virtual Reality Finland ry
Kommentti: Mihin suuntaan XR-teknologiat ovat kehittymässä?

9.35 - 10.00 Elina Paasonen, Aamulehti
Case: Kaupunkimalliaineisto testissä - mikä toimii, mikä ei?
Aamulehti ja Gofore ovat toteuttaneet TTY:n opiskelijoiden kanssa projektin, jossa liikennedataa tuotiin kaupunkimalliin. Mitä projekti opetti? Millaista aineistoa Aamulehti voisi hyödyntää verkkopalveluissaan? Millaisia 3D-aineistoja kaupunki voisi yrityksille tarjota? Millaista avointa dataa yritykset arvostavat?

10.00 - 10.20 Toimitusjohtaja Atte Miikkulainen, Huoneistostudio Oy
Case: Huoneistostudio - kaupunkimallin käyttö asuntojen markkinoinnissa
Huoneistostudio visualisoi rakennuksia niiden rakentamis- ja myyntivaiheessa, ja on testannut kaupunkimalliaineiston käyttöä. Millaisia toiveita ja kehitysideoita tuli mieleen?

10.20 - 10.40 Tauko: Kahvia, suolaista ja makeaa - mahdollisuus tutustua aineistoihin

10.40 - 11.00 Projektipäällikkö Kari Nöjd, Sweco Oy
Kaupunkitietomallien ja virtuaaliteknologioiden soveltaminen rakennusalalla
Swecolla kehitetään ja suunnitellaan rakennettua ympäristöä yksittäisten rakennusten peruskorjauksista aina kaupunkisuunnitteluun ja kaikkea siltä väliltä. Miten kaupunkitietomalleja ja virtuaaliteknologiaa hyödynnetään rakennusalalla?

11.00 - 11.45 Keskustelua ryhmissä: Kaupunkimallistako hyötyä liiketoiminnalle?
Onko avoimesti jaetulle pelimoottoriyhteensopivalle 3D-kaupunkimallille käyttöä liiketoiminnassa? Jos on, millaiseen käyttöön se sopii ja millaisin reunaehdoin? Mihin suuntaan kaupunkimallia tai sen jakelua kannattaisi kehittää ja millä volyymillä? Tarvitaanko esimerkiksi jakelualustaa?

11.45 - 12.15 Ryhmien ideoiden ja ajatusten purku
Ryhmien vetäjät purkavat tuotokset. Mahdollisuus keskustella.

12.15 - 12.30 Kehityspäällikkö Matias Ansaharju, Tampereen kaupunki
Kaupunki ottaa kopin - yhteenveto ja kiitokset

--

Aineistoja näytillä

Tauoilla on mahdollista tutustua kaupungin nykyisiin 3D-aineistoihin ja sovelluksiin, joissa on hyödynnetty pelimoottorikaupunkimallia. Esillä on myös:

- Leonidas Oy:n monikäyttäjäympäristö, jossa on mm. Tampereen keskustorin ja Kampusareenan mallit. Kyseinen ympäristö tukee uudenlaista osallistumista ja yhteissuunnittelua.
- Huoneistostudio Oy:n Digitaalinen Asuntoikkuna, virtuaalitekniikka asuntojen esittelyyn

Tapahtuman järjestää Tampereen kaupungin Smart Tampere -ohjelma yhteistyössä FIVR ry:n, VR Finlandin ja Kampusklubin kanssa. Tapahtuma on osa Smart Tampere -ohjelman 6Aika: Massadata kaupunkiympäristön ja -liikenteen kehittämisessä sekä innovaatioalustana palveluille ja liiketoiminnalle -hanketta.

Lisätietoja tilaisuudesta:

Anna Vilhula
projektipäällikkö
puh. 040 3523 423
anna.vilhula[at]tampere.fi