Yhteiskehittäminen

Nopeat kokeilut

Nopeat kokeilut on konsepti, jolla kaupunki hakee yrityksiltä ideoita ennalta määritettyjen tarpeidensa ratkaisemiseksi. Konsepti tarjoaa yrityksille helpon ja nopean kanavan päästä kiinni kaupungin tarpeisiin sekä testata ja kehittää omaa ratkaisua aidossa kaupunkiympäristössä. Kaupunki puolestaan saa hyödyllistä tietoa siitä, millaisten uusien digitaalisten ratkaisujen avulla toimintaa voidaan optimoida ja saavuttaa sitä kautta myös kustannussäästöjä. Tavoitteena on löytää globaalisti skaalattavissa olevia edelläkävijäratkaisuja.

Muita yhteiskehittämisen tapoja

Lähes sadasta ideasta kolmannes kokeiluun

Nopeiden kokeilujen hakuja on toteutettu Tampereella jo useita. Näihin on saatu liki sata ideaa noin 60:ltä eri yritykseltä. Noin kolmannes ideoista on edennyt kokeiluun, ja noin puolet kokeiluja toteuttavista yrityksistä on startupeja. Kokeiluja on haettu laajasti eri aiheisiin kuten datan visualisointiin ja hyödyntämiseen, opastamiseen sekä turvallisuuteen liittyen.

Esimerkkejä

Vesi-infran ennakoiva kunnossapito

Roineen raakavesipumppaamossa ja Vieritien hulevesipumppaamossa kokeiltiin pumppujen älykästä etävalvontaa. Pumppujen runkoon asennettujen langattomien sensoreiden keräämästä datasta tuotettiin analysoitua tietoa pumppujen toiminnasta. Ratkaisun kehitti Steamlane Oy.

Infonäytöt

Tampereen katukuvaan tulivat keväällä 2019 kosketusnäytölliset infokioskit. Infonäyttöjen kehitystyötä tehtiin yhteistyössä usean yrityksen kanssa, ja työhön yhdistettiin myös nopeita kokeiluja. Esimerkiksi Citynomadi Oy kehitti nopeassa kokeilussa ratkaisun raitiotyömaiden aiheuttamista kävely- ja pyöräilyreittiöen muutoksista tiedottamiseen infonäyttöjen kautta.

Pispalan ja Pyynikin opastus

Pispala ja Pyynikki ovat yksiä Tampereen tunnetuimmista alueista. Ne kätkevät sisäänsä monia helmiä, kuten Pispalan portaat, Cafe Pispala ja Emil Aaltosen museo. Opastussovellus kokosi harjun alueen nähtävyydet ja palvelut yhteen tamperelaisten ja vierailijoiden saataville. Sovelluksen toteuttivat Visumo Oy ja Arkkitehdit MY Oy.

PelastusPosse -peli

PelastusPosse -peli opettaa alakouluikäisille turvallisuusasioita kiinnostavalla ja nykyaikaisella tavalla. Peli heittää näytölle turvallisuusaiheisia kysymyksiä ja pelaajat vastaavat niihin liikuttamalla hahmoja pelialueella. Väärästä vastauksesta hahmo putoaa pois. Peliä kokeiltiin Kissanmaan koulussa alkuvuodesta 2019. Kokeilun toteutti Lucasoft.

Lisätietoja

Mika Heikkilä

Projektipäällikkö

6Aika: City IoT

Tampereen kaupunki

— 050 468 8478

— mika.heikkila@tampere.fi