Monesti palkittu Layette-äitiyssovellus tavoittelee Japanin ja Kiinan markkinoita

Äitiyssovellus Layetten kehittänyt Layette Oy voitti kesäkuussa Kasvu Openin Future Health and Wellbeing Kasvupolku -sarjan, ja nyt sovellusta ollaan viemässä Aasiaan. Kaikki alkoi viitisen vuotta sitten harmaasta muistikirjasta ja lukemattomista puheluista. Layetten perustaja Sini Havukainen innostui yritystoiminnasta, kun oli miehensä työkomennuksen vuoksi Piilaaksossa.

Olin sataprosenttisen varma, että minusta tulee yrittäjä, Havukainen kertoo. Sitten otin selville puhelu puhelulta, miten se onnistuu. Alkuvaiheessa piti olla yhteydessä lukuisiin eri tahoihin lakimiehestä uusyrityskeskukseen. Samalla oppia alkoi kertyä kirjanpidosta, rahoitushauista ja kansainvälisestä markkinoinnista ja monesta muusta uudesta asiasta. Minään päivänä ei ole tuntunut siltä, että kaikki on helppoa, kevyttä ja tuttua.

Layette on ainutlaatuinen tietopankki lasta odottaville ja pienen lapsen vanhemmille. Sisältö on koottu yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden ja järjestöjen kanssa, ja sovellus julkaistiin viime vuonna Suomessa. Yrityksen perusidea on ollut selvä alusta lähtien: suomalaisen neuvolaosaamisen kokoaminen ja vieminen maailmalle.

Suomalaista koulutusosaamista viedään maailmalle 350 miljoonan euron edestä vuosittain, mutta neuvolatoimintaa ei lainkaan, Layette Oy:n perustaja Sini Havukainen toteaa.
Meillä on maailman paras tieto tästä alasta.

Koulutukseltaan Havukainen on kätilö. Kätilön koulutuksessa ei juuri yrittäjyyttä käsitellä, mutta samoja taitoja tarvitaan sekä synnytyssalissa että startup-yrittäjänä: vastuullisuutta, valmiutta tehdä itsenäisiä päätöksiä sekä kykyä reagoida nopeasti yllättäviin tilanteisiin. Havukainen valittiin hiljattain myös Tamkin kätilökoulutuksen neuvottelukuntaan.

Havukainen itse ja Layette ovat saaneet monia palkintoja ja tunnustuksia. Havukainen on käynyt puhumassa YK:n johdolle, ja hänet valittiin juuri myös Tamkin ensimmäiseksi vuoden alumniksi. Palkinnot tuovat julkisuutta, joka auttaa eteenpäin. Näistä tuntuu muodostuvan positiivinen kehä, nyt meitä jo kutsutaan mukaan kilpailuihin, kertoo Havukainen.

Layette, entiseltä nimeltään Applicado, on jäsenenä Taysin HealthHUB-yhteisössä, joka on terveys- ja hyvinvointialalla toimivien kohtaamispaikka. Alkuun Hubin tiloille oli enemmän tarvetta, mutta edelleen Layetten työntekijät saattavat pistäytyä tapahtumissa.

Japanin valloitus käynnissä

Layette saadaan syksyn aikana Japaniin, jossa neuvoloita uudistetaan Suomen mallin mukaisiksi. Seuraavaksi tähdätään Kiinaan, jossa Layette kytketään äitiyspoliklinikoiden asiakkuuteen. Klinikoille on kilpailuvaltti, kun asiakkaat saavat käyttöönsä asiantuntijatietoa. Kiinan suosituin vauvasovellus Baby Tree perustuu vertaistukeen. Kiinan markkinat ovat valtavat, lapsia syntyy noin 17 miljoonaa vuodessa. Layettea ollaan viemässä myös Arabiemiraatteihin. Ulkomaiden ja vieläpä kulttuurisesti täysin erilaisten maiden markkinoille pääsy vaatii valmistautumista, matkustamista ja pitkäjänteistä työtä. Eri maissa on erilaiset tavat.

Business Finlandin ja Peter Vesterbackan järjestämälle Kiinan matkalle saimme hyvät ohjeet etukäteen, Havukainen sanoo.

Erilaisten kulttuurien takana olemme kuitenkin kaikki ihmisiä, ja maan tavat pitää ottaa huomioon, mutta niistä ei kannata stressata. Sovelluksen sisältöjä pitää lokalisoida eri maiden tarpeisiin esimerkiksi ravintoasioissa. Tässä tehdään yhteistyötä paikallisten toimijoiden, kuten kätilöjärjestöjen, kanssa. Toisaalta iso osa sisällöstä sopii kaikkialle, ja edustaa nimenomaan suomalaista tietämystä raskaudesta ja pikkulapsiajasta.

Startupista eteenpäin ja ylöspäin

Havukainen kuvailee viiden vuoden startup-uraansa vuoristoradaksi. Välillä rahat ovat olleet loppumassa ja töitä on tehty yötä myöden. Nyt uurastus on alkanut tuottaa hedelmiä.

Tämä on ollut kiireisin ja intensiivisin, mutta myös antoisin jakso elämässäni, Havukainen kuvailee.

Startup-yrittäminen on rankkaa työtä, mutta mukaan mahtuu myös huumoria ja yhdessä tekemisen innostusta. Layetten toimiston pöydällä on yksisarvinen, ja samanlainen vauvayksisarvinen eli Lumicorn komeilee roll up -julisteessa. Layetten israelilainen neuvonantaja keksi, että yritys on ”baby unicorn”. Bisnesmaailmassa unicorn tarkoittaa yritystä, joka on miljardin dollarin arvoinen.

Mutta kuinka kauan startup on startup? Onko kyse toimintavuosista, liikevaihdosta vai henkilöstömäärästä? Olen itsekin miettinyt tuota paljon enkä tiedä vastausta, Havukainen pohtii. Layette on ehkä muuttumassa start upista scale upiksi. Mukaan on juuri saatu uusia työntekijöitä, jotka ovat tuoneet mukanaan uusia ideoita ja toimintatapoja. Paikalleen ei voi jäädä, koko ajan on oltava valmiina muuttamaan ajatteluaan.

Uskon, että mobiilisti on mahdollista toteuttaa ihan mitä tahansa ideoita – kaikki on kiinni vain ajasta ja rahasta, toteaa Havukainen.

Kuva: Layette Oy / Juho Aronen

Lue lisää: Iltalehti 20.2.2019

Jaa uutinen