Nopeat kokeilut ja PelastusPosse: Pelatessa oppii, ja se on hauskaa!

Miten alakouluikäisille voisi opettaa turvallisuusasioita nykyaikaisesti ja kiinnostavasti? Janne Leinosen ja hänen yrityksensä Lucasoftin vastaus on PelastusPosse – peli jota on testattu alkuvuoden aikana nopean kokeilun avulla. Smart Tampere pääsi mukaan testitunnille Kissanmaan kouluun.

Luokan ovella tulee vastaan edellisen testiryhmän innostuneita oppilaita: ”Tosi kiva peli!” Seuraavaksi testausvuorossa on Kissanmaan koulun 3C-luokka. Pelaamaan pääsee kuusi oppilasta kerrallaan, muut katsovat ja kannustavat.

Koululaisten pelituokioita vetää PelastusPossen kehittäjä Janne Leinonen. Hän työskentelee Pirkanmaan pelastuslaitoksessa turvallisuusviestinnän parissa, on koulutukseltaan vuorovaikutteisen teknologian asiantuntija ja koodari, innostunut sekä pelien pelaamisesta että niiden tekemisestä.

Oman pelin suunnittelu lähti liikkeelle sekä pelastusalan tarpeista että kiinnostavista koodauskokeiluista, joita yhdistelemällä PelastusPossekin syntyi. Tavoitteena on ollut opetuspeli, jonka parissa viihtyy. 

Mielestäni pelin pitää olla pelinä hauska ja oppi ujutetaan sinne ovelasti mukaan. Ensimmäisinä työn alla ovat olleet nämä nyt testattavat turvallisuusalan kysymykset, ja jos peli motivoi lapsia oppimaan niitä, sillä on varmasti potentiaalia laajemmaltikin, Leinonen pohtii.

Ensimmäinen ryhmä 3C:n oppilaita pääsee pelaamaan. Jokaiselle nimetään oma PelastusPossen ukkeli eli pelihahmo, jota pelaaja ohjaa kännykällä. Pelikenttä on heijastettu seinälle kaikkien nähtäville, joten pelistä kehkeytyy nopeasti yhteinen tietokilpailu.

Peli heittää näytölle turvallisuusaiheisia kysymyksiä ja pelaajat vastaavat niihin liikuttamalla ukkeleitaan pelialueella. Väärästä vastauksesta putoaa pois aivan kirjaimellisesti, sillä pelialusta häviää väärin valinneiden alta ja ukkelit sukeltavat tyhjyyteen – pelaajien suureksi riemuksi. ”Vielä yksi kierros, sitten vaihdetaan pelaajia”, Leinonen kuuluttaa. 

Nopea kokeilu vauhdittaa pelinkehitystä

Leinosen yrityksen Lucasoftin pelikokeilu valittiin toteutettavaksi alkuvuonna 2019 järjestetyssä haussa, jossa Smart Tampere etsi erityisesti turvallisuuden aihepiirin liittyviä ehdotuksia. 

Leinonen oli jo testannut peliä kakkosluokkalaisten kanssa ja haki kokeiluun, jotta pääsisi laajentamaan testejä. Yhden päivän rupeama, jonka aikana viisi eri luokkaa kävi pelaamassa PelastusPossea, täytti odotukset erinomaisesti.

Pelin kehittämisen kannalta on tärkeää olla mukana ja näkemässä, kun oppilaat pelaavat peliä. Lisäksi keräsin testipäivän peleistä dataa analysoitavaksi. Siitä näkee esimerkiksi sen, mitkä kysymykset olivat erityisen helppoja tai vaikeita ja miten tietoa omaksutaan, Leinonen kertoo.

Leinonen selvittää kokeilussa pelin vaikuttavuutta myös kyselyillä. Oppilaat täyttivät tietämystään kartoittavan lomakkeen ennen testipäivää ja toisen viikko sen jälkeen. Pidempiaikaisia vaikutuksia ei nopeassa kokeilussa päästä seuraamaan, mutta tarkoitus onkin ennen kaikea nähdä, miten lapsille tarttuu uutta tietoa peliä pelatessa.

PelastusPossen kehittämisen kannalta nopea kokeilu osui hyvään kohtaan ja antoi kehittäjälle mahdollisuuden varata aikaa muun muassa datankeruun rakentamiseen. Turvallisuuskysymyksiä treenaavan pelin kehittäminen jatkuu, ja Leinosella on mielessään jo sekin, mihin PelastusPossen voisi valjastaa seuraavaksi.

Pelistä pitäisi tehdä versio, johon jokainen voi laatia omat kysymykset ja vastaukset itse tai käyttää valmiiksi laadittuja kysymyspattereita. Aika moni aihe taipuu tällaiseen käsittelyyn, Leinonen sanoo.

Tunti päättyy, kun kaikki 3C:n oppilaat ovat päässeet pelaamaan ainakin kerran. Leinosella on lapsille kaksi kysymystä: ”Oliko hauskaa?” (Joooo!) Opitteko jotain? (Joo. Ei. Joo!) Oppilaillakin on kysyttävää kehittäjältä: ”Saako tätä peliä jostain?”

Tuttuja asioita ja hankalia kysymyksiä

”Kivaa ja hauskaa”, luonnehtivat 3C:n oppilaat Iida Harju ja Kaapo Volanto testituntia. Pelissä on asiakysymysten ja vastausten lisäksi monenmoista pientä jekkua ja kujetta, ja ne jättivät mukavan fiiliksen. Erityisesti vaikkapa se, kun kaikki ukkelit ovat väärällä puolen pelialustaa ja romahtavat siitä yhtenä ryppäänä pois. 

Oppivatko pelaajat tunnin aikana jotain uutta? Kaapo sanoo, ettei tainnut oppia – ja tarkentaa tienneensä asiat jo, koska niitä on harjoiteltu. Peli oli silti hyvää kertausta. Joukossa oli myös hankalampia kysymyksiä; Iidan mukaan esimerkiksi se, miten nuorille tapahtuu eniten tapaturmia. Vastaus on pelin tiimellyksessä jäänyt mieleen melko varmasti, koululaiset arvelevat.

Lucasoftin kokeilu on toteutettu osana AIKO Älykkään turvallisuuden ekosysteemi -hankkeen nopeita kokeiluja. Business Tampereen ja Tampereen kaupungin Smart Tampere -ohjelma vauhdittaa kokeiluilla älykkään kaupunkiseudun kehitystä. Nopeissa kokeiluissa yritykset pääsevät pilotoimaan palvelujaan ja tuotteitaan aidossa kaupunkiympäristössä. Pilotoinnit ostetaan valituilta yrityksiltä palveluna ja yritys saa käyttää toteutettua pilottia referenssinään.

Jaa uutinen