Tampereella pilotoitu toimii maailmalla: Smartmile tekee pakettien noutamisesta helppoa ja kestävää

Smartmile on kehittänyt palvelun, joka voi mullistaa pakettijakelun maailmanlaajuisesti. Ensimmäiset Smartmilen pakettiautomaatit avattiin Tampereen pilotissa, ja Tampereelle perustettiin myös yhtiön Suomen pääkonttori. Pilotti on erinomainen esimerkki siitä, kuinka kaupunki voi tuoda eri toimijoita yhteen ja toimia uudenlaisen liiketoiminnan mahdollistajana.

Verkkokauppa kasvaa ja paketit suihkivat ympäri maailmaa, mutta lähetyksen viimeinen etappi vastaanottajalle saattaa olla hankala. Paketteja voi mennä milloin mihinkin noutopisteeseen tai kotiinkuljettaja käydä oven takana juuri silloin, kun vastaanottaja ei ole paikalla.

Verkko-ostajien ongelmat pakettien vastaanotossa ovat se perusasia, jota me lähdimme korjaamaan. Smartmilen avulla ostaja voi tilata kaikki pakettinsa samaan noutopisteeseen ja hakea ne, kun itselle sopii, tiivistää Smartmilen toimitusjohtaja Aku Happo.

Jotta paketin noutaminen olisi kuluttajalle mahdollisimman yksinkertaista, tarvitaan joku, joka yhdistää verkkokaupat, lähetysten kuljettajat ja pakettiautomaatit sekä paketoi palvelun kaikille osapuolille toimivaksi. Smartmilen kolme perustajaa päättivät tarttua tähän toimeen kesällä 2016, yhtiö perustettiin Hollantiin, kehitystyö aloitettiin Saksassa ja Suomen tytäryhtiö sai alkunsa vuonna 2017.

Alkuvauhtia Smart Tampere -ohjelmasta

Tampereelle Smartmilen tie kulki Espanjan kautta. Smartmilen edustajat nimittäin kävivät Barcelonassa Smart City Expo World Congress -tapahtumassa läpi 30 kaupungin osastot ja totesivat, että Smartmilen ratkaisu tuntui kiinnostavan kaikkia. Tampere erottui yhtenä niistä harvemmista paikkakunnista, joilta löytyi kiinnostuksen lisäksi myös selkeä strateginen älykkään kaupungin kehitysnäkökulma.

Seurasi lisää tapaamisia ja niiden tuloksena uudenlaisen pakettipalvelun pilotointi yhdessä Keskon ja Smart Tampere -ohjelman kanssa. Ensimmäiset pakettiautomaatit avattiin maaliskuun 2018 alussa kahdessa tamperelaisessa K-ryhmän liikkeessä. Ensimmäiset robotisoidut pakettiautomaatit rakensi Konecranes.

Smart Tampere -ohjelma oli meille tärkeä ovien avaaja, joka auttoi löytämään yhteistyökumppaneita ja saamaan pilotin aluilleen, Happo sanoo.

Tampereella pilotoitua ratkaisua viedään määrätietoisesti maailmalle. Smartmilella on jo toimintaa kolmessa maassa ja uusia laajennuksia on näköpiirissä. Esimerkiksi USA:ssa on ollut selkeästi kiinnostusta palvelua kohtaan. Konseptin monistaminen eri maihin onnistuu nopeasti, sillä iso osa pohjatyöstä on tehty ja dokumentoitu alusta lähtien.

Smartmilen avoin ja yhteiskäyttöinen pakettiautomaattiverkosto mahdollistaa kaikkien toimijoiden yhteistyön.

Toista tällaista konseptia ei ole vielä tullut maailmalla vastaan. Moni tekee kyllä pakettiautomaatteja tai paketinohjauksia eli osia meidän konseptistamme, Happo toteaa.

Tampereesta on muotoutunut Smartmilen Suomen-toimintojen pääpaikka. Kun yritys alkoi rekrytoida väkeä Suomessa, Tampereen seudulta löytyi sopivia teknisen ja kaupallisen alan osaajia, ja se vaikutti osaltaan sijainnin valintaan. Puolessatoista vuodessa Tampereelle on kasvanut kahdeksan hengen tiimi, johon etsitään myös parhaillaan uusia osaajia.

Yhteistyö rakentaa kestävää älykaupunkia

Smartmilen konsepti on mietitty niin, että se tuottaa hyötyjä kaikille osapuolille. Siinä missä kuluttaja saa valita paikan, josta voi pakettinsa noutaa, pakettiautomaatteja majoittavat kaupat saavat lisää asiakasvirtaa. Suomessa Smartmilen pakettiautomaatteja on K-ryhmän ja Lidlin liikkeissä.

Kaupat voivat käyttää pakettiautomaatteja myös omiin tarkoituksiinsa. Tamperelainen K-Supermarket Nekala avasi mahdollisuuden noutaa pakettiautomaatista verkkokaupassa tehdyt ruokaostokset, ja muut ovat seuraamassa mallia, Happo kertoo.

Jakeluliikenteen yrityksille Smartmile-pakettiautomaatti lupaa tehokkuutta, kun lähetykset toimitetaan aina tilaajan valitsemaan paikkaan ja saadaan kerralla perille. Älykkään kaupungin näkökulmasta hyötynä onkin turhan jakeluliikenteen väheneminen, mikä tukee Tampereen tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä.

Kestävän kehityksen ohella myös kaupungin rooli on murroksessa. Kaupunki on nykyään, paitsi perinteinen palvelujen tuottaja, yhä useammin myös uudenlaisen liiketoiminnan mahdollistaja ja ekosysteemitoiminnan vauhdittaja.

Smartmilen pilotti on erinomainen esimerkki kaupungin roolista mahdollistajana ja toimijoiden yhteen saattajana, kertoo Smart Tampere Ekosysteemiohjelman johtaja Seppo Haataja Business Tampereelta.

Tampereen älykaupunkikehityksen uusimmista tuulista ja avoimista yhteistyömahdollisuuksista saat tietoa esimerkiksi tilaamalla Smart Tampere for Business -uutiskirjeen tai seuraamalla Smart Tamperetta twitterissä.

 

Kuva: Nora Hurd, Smartmile

Jaa uutinen