WellO2:n markkinointiin löytyi oikea ote

Hapella Oy:n WellO2 on monipuolinen hengitysharjoituslaite, jolla on paljon potentiaalisia käyttäjiä. Vaikka tuote on ollut markkinoilla jo kolme vuotta, markkinoille ja kuluttajien tietoisuuteen pääsy on vaatinut paljon työtä. Viime vuonna markkinointityö tuotti tulosta ja myynti yli kolminkertaistui.

Pyöreää teepannua muistuttava WellO2 syntyi, kun jo lapsuudesta asti vaikeaa astmaa sairastanut yrittäjä Aulis Kärkkäinen keksi laittaa yhteen 2 menetelmää: pulloon puhaltamisen ja höyryhengityksen. Keuhkojen kuntosaliksikin nimitetyllä laitteella voi vahvistaa ja hoitaa hengityselimiä ja hengitykseen liittyviä lihaksia. Laitteen markkinointi Suomessa aloitettiin vuonna 2016 ja lanseeraus tehtiin näyttävästi hiihdon maailmancupin kisoissa Rukalla. Se ei kuitenkaan kantanut pitkälle.

Alkuvaiheessa markkinointi oli kuin haulikolla ampumista, kokeiltiin vähän kaikkea, kertoo toimitusjohtaja Arja Ahvenniemi. Kun saatiin yritykseen uusia omistajia ja sitä kautta kuluttajabusineksen osaamista sekä rahaa, markkinointiin voitiin panostaa kunnolla. Strateginen toiminta tuottaa tulosta, mutta toisaalta jostain pitää lähteä liikkeelle.

Nyt WellO2:ta mainostetaan televisiossakin ja markkinointi on suunnitelmallista kautta linjan. Tuloksia on saatu. Vuonna 2017 laitteita meni kaupaksi 3700 ja seuraavana 4700. Viime vuonna tapahtui todellinen läpimurto, Wello2:n myynti kolminkertaistui. Kaupaksi meni 17 500 laitetta.

Laitteella on kolme kohderyhmää: hengitystiesairauksia potevat, urheilijat sekä äänityöläiset. Erityisesti kahta jälkimmäistä ryhmää ajatellen on etsitty sopivia yhteistyökumppaneita markkinointiin. Kumppanuuksien solmiminen on oma taitonsa, jota myös Hapellassa on harjoiteltu. Tunnetut ammattilaiset toimivat laitteen lähettiläinä sekä kollegoilleen että suurelle yleisölle, mutta kuka tahansa ei ole hyvä kumppani. Yhteistyötä on myös potilasjärjestöjen kanssa.

Kohderyhmänä kuluttajat

Hapella päätti tuoda laitteen suoraan kuluttajamarkkinoille, vaikka terveyteen liittyvät laitteet yhdistetään monesti hoitoalan ammattilaisiin. Aiemmin Taysissa sairaanhoitajana ja kuntoutusohjaajana toiminut Hapellan tuotepäällikkö Katri Lindberg kertoo, että asiassa ollaan kenties herkälläkin alueella.

Esimerkiksi astmahoitajat ovat kiinnostuneita laitteesta, Lindberg sanoo. Toisaalta joku ammattilainen voi kokea, että tässä astutaan heidän alueelleen.

Tuotetta on myynnissä apteekeissa ja apteekkien henkilökunta on saanut kevyttä perehdytystä laitteen käytön opastamiseen. Toisaalta tuotteita voi ostaa myös liikkeistä, joissa vastaavaa palvelua ei ole. Hapella on tehnyt muun muassa käyttöohjevideoita ja muuta materiaalia käytön tueksi. Nyt suunnitteilla on Hengityskoulu-nimellä kulkeva lisäpalvelu, jossa käyttäjä saisi tarkempia ohjeita ja oman harjoitusohjelman. Käyttövinkkejä tarjoavat myös ”wellottelijat” eli laitteen käyttäjät toisilleen Hapellan perustamassa Facebook-ryhmässä.

— Laitteen käyttö on periaatteessa yksinkertaista, mutta osa ihmisistä ei tule lukeneeksi käyttöohjeita, Lindberg kuvailee. Joillekin on helpompi kysyä sosiaalisessa mediassa muilta ohjeita. Ryhmästä on saatu myös kehitystoiveita tuotteelle.

Welloa käytetään viisi minuuttia päivässä eikä sen käytöstä ole kenellekään mitään haittaa muutamaa harvinaista poikkeusta lukuun ottamatta. Odottamattomia hyötyjäkin on todettu, esimerkiksi keskittyneen hengityksen rauhoittava vaikutus.

Tutkimusta ja uusia versioita

WellO2 ei ole lääkinnällinen laite ja monet sen hyödyt perustuvat käyttäjien omiin havaintoihin eivätkä tutkimustuloksiin. Nyt on alkamassa tutkimushanke astma- ja keuhkoahtaumatautipotilaiden parissa sekä yhteistyössä Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen (KIHU) kanssa aktiivisesti liikkuvien naisten keskuudessa. Tuloksia odotellaan mielenkiinnolla.

HealthHUBin jäseneksi hiljattain liittyneen Hapellan palkkalistoilla on nyt kymmenkunta henkeä, joista yksi on Ruotsiin palkattu maajohtaja. WellO2:lla on maailmanlaajuinen patentti eikä toista vastaavaa tuotetta ole olemassa. Käyttäjien toiveesta WellO2-laitteesta ollaan toteuttamassa versiota, jolla käyttäjä voi myös mitata harjoittelun tuloksia ja siten seurata kehittymistään. Suunnitteilla on myös pienempi ja edullisempi versio, joka sopisi kehittyvien maiden markkinoille.

Mukana Health Tuesdayssa 4.2.

Hapella Oy:n toimitusjohtaja Arja Ahvenniemi mukana Health Tuesdayssa 4.2. Tervetuloa kuulemaan lisää Wello2:n tarinasta HealthHUBiin ti 4.2. klo 8-10. Aamu käynnistyy Business Finlandin verkkolähetyksellä Helsingistä, Tampereen oma verkostoitumistilaisuus alkaa klo 8.50.

Tarkemmat tiedot ja ilmoittautuminen

Jaa uutinen