Lapsikeskeisempää robotiikkaa – opiskelijoilta ideoita opetusrobottien kehittämiseksi

Tampereen yliopiston opiskelijat kehittivät opetusroboteille uusia konsepteja aidossa käyttöympäristössä. Eturivissä (vas). opiskelijat Eero Ojanperä ja Johanna Ylitervo, yliopistonlehtori Aino Ahtinen, Tammelan koulun kieltenopettaja Nina Pirttinokka ja opiskelija Petri Kreus. Takarivissä (vas.) tutkijatohtori Kirsikka Kaipainen sekä opiskelijat Harri Halonen ja Antero Mäkinen.

Tampereen yliopiston opiskelijat tutustuivat opetusrobottien käyttöön tamperelaisissa kouluissa. Kenttätutkimuksiensa perusteella he kehittivät uusia konsepteja robotteja valmistavien startupien tarpeisiin. Yhteistyö hyödytti niin yrityksiä, kaupunkia kuin yliopistoa.

Tampereen yliopiston Hervannan kampuksen auditoriossa on tiivis tunnelma. User Experience in Robotics -kurssin kansainväliset opiskelijat esittelevät ryhmätöidensä tuloksia kolmetuntisessa loppuseminaarissa. Opiskelijaryhmät ovat suunnitelleet asiakasyrityksille ihmiskeskeiseen robotiikkaan liittyviä konsepteja ja arvioineet niiden toimivuutta oikeassa käyttöympäristössä.

Johanna Ylitervo, Harri Halonen, Antero Mäkinen ja Petri Kreus olivat saaneet tehtäväkseen miettiä kieltenopetusrobotti Eliaksen kehittämistä esiopetusta varten. Opiskelijat havainnoivat Eliaksen käyttöä Tammelan koululla ja haastattelivat opettajia. Tämän jälkeen he loivat lyhyen oppitunnin ja koodasivat sen. Kenttätutkimuksen perusteella opiskelijat pystyivät myös antamaan Eliaksen kehittäneelle yritykselle, Utelias Technologiesille ideoita jatkokehitystä varten.

– Ryhmämme huomasi esimerkiksi, että opettajien pitäisi pystyä ohjaamaan Eliasta antamaan positiivista palautetta lapselle, vaikka lapsi ei lausuisi harjoiteltavaa sanaa täysin oikein, Petri Kreus kertoo ja jatkaa:

– Pienillä lapsilla voi olla vaikeuksia lausua kaikkia kirjaimia oikein, mutta hekin tarvitsevat positiivista palautetta jaksaakseen harjoitella.

Utelias Technologiesin perustaja Johanna Hemminki piti opiskelijoiden ideaa hyvänä. Yritys tulee lisäämään Eliakseen kannustusnapin.

– Yhteistyö oli hedelmällistä, saimme opiskelijoilta paljon muitakin hyviä ideoita.

Myös Eliasta hyödyntävä kieltenopettaja Nina Pirttinokka Tammelan koululta on tyytyväinen opiskelijoiden antamiin ideoihin ja yhteistyöhön.

– Sain opiskelijoilta erilaista, objektiivista näkökulmaa Eliaksen käyttöön pienten lasten kieltenopetuksessa.

– On hienoa nähdä, että on nuoria, jotka ovat oikeasti innostuneita tekemään työtä tarkasti ja sydämellään.

Matikkarobotti esitti myyjää

Opiskelijat Eero Ojanperä ja Janne Salminen saivat tehtäväkseen suunnitella keskusteluita matematiikkarobotti Ovobotiin. Myös Ovobotia haluttiin kehittää sopimaan entistä paremmin pienille oppilaille. Opiskelijat haastattelivat Ovobotin keksijää Jussi Wrightia, Vuoreksen koulun opettajia ja lapsia. Keskusteluiden ja havaintojensa perusteella Salminen ja Ojanperä päättivät kokeilla, voisiko Ovobotia hyödyntää kuvitteellisessa ostostilanteessa. Testitilanteessa lapset keskustelivat ostoksista myyjänä toimineen pöllörobotin kanssa. Janne Salminen koodasi reaaliajassa pöllörobotin vastaukset lapsille. Konseptin testaus toi esiin yllättäviä asioita.

– Lasten mielestä oli ongelma, ettei pöllö voinut antaa karkkia eikä ottaa vastaa rahaa, Eero Ojanperä kertoo.

Testaus oikeissa tilanteissa ja ympäristöissä avaa opiskelijoiden ymmärrystä ihmisen ja robotin välisestä vuorovaikutuksesta. Yliopistonlehtori Aino Ahtinen uskoo, että yhteistyöstä on hyötyä niin opiskelijoille, yrityksille kuin Tampereen kaupungille.

– Tällä kurssilla kaiken ei tarvitse mennä heti aivan täydellisesti putkeen. Opiskelijat voivat testata kentällä ideoitaan ja erilaisia menetelmiä oppiakseen kokeiluista. Yritykset saavat testausten perusteella nopeasti ja ilman investointeja tietoa, mitä tulevaisuudessa kannattaa kehittää.

– Myös opettajat oppivat jokaisesta projektista uusia asioita, sillä jokainen projekti on erilainen, Ahtinen toteaa.

 

Jaa uutinen